Dag 12: Phong Nhà - Dong Hoi 42km

1 november 2019 - Dong Hoi, Vietnam

Op mijn vrije dag heeft het aan stuk door geregend, geen relax dagje aan het zwembad dus. Maar ik heb wel even goed naar de route kunnen kijken en wat rust kunnen nemen. Ik ben ook meer in de bewoonde wereld nu dan hiervoor, dus het is sowieso makkelijker nu om te verblijven in wat meer toeristische plekken. Behalve dat er nu typhoon Matmo over Vietnam raast, die nogal zijn sporen nalaat. Ik heb foto's gezien van iets meer richting het zuiden waar ik heen ga en het is een verwoeste bende. Ik hoop dat ze de komende dagen de tijd hebben om het te herstellen en dat ze niet teveel last en schade ervan hebben ondervonden. Hier is het bij vertrek grauw en miezerachtig maar ik ga er weer voor. Het is maar een korte dag, want of ik moet 160km in een keer fietsen of ik splits het op in ongeveer 50km en 110km. Voor het laatste gekozen dus. Ik doe rustig aan 's morgens. Neem afscheid van alle hostel genoten en stap Jan weer op. Het waait hard en gelukkig voor mij de goede kant op. We racen over de wegen, heerlijk. Alle velden onderweg staan onder water. Binnen de kortste keren ben ik er al. Ik heb een leuk hostel uitgezocht en als ik terug beneden kom is mijn fiets helemaal schoongemaakt, wat een service! Ik ga lunchen en eet een heerlijke noodle soep met zeevruchten. Ondertussen bel ik met Clo, want we zijn een jaar samen dat moet even op afstand gevierd worden. Time flies, ook hier want ben alweer bijna twee weken onderweg. Daarna ga ik koffie drinken (voor het eerst een echte koffie met opgeklopte melk) met m'n vorige hostel genootjes uit Engeland. Ze zijn me achterna gereisd. 's Avond eten we samen. Het zijn' echte' Engelsen. Luidruchtig, veel zuipen, hart op de tong. Ik vermaak me wel met dit theater. Op naar bedje voor een nieuwe fietsdag, want langzaam wordt het aftellen totdat Merel ten tonele verschijnt!