Dag 14: Dong Hà - Hue 86km

3 november 2019 - Hue, Vietnam

Jammer genoeg is mijn fietskleding nog nat als ik het wil aantrekken. Nou het droogt wel op de fiets of ik word toch weer kletsklieder nat. Volgens de weersvoorspellingen wordt het vandaag wel beter weer. Af en toe wat buien. Wanneer ik opsta is het in ieder geval droog en het zonnetje breekt zelfs af en toe door. Ik voel me heerlijk en het stelt me gerust dat ook zo mijn wondjes droog blijven. Onderweg is de weg wel vaak nat, dus ik word wel een beetje nat van het opspattende water en van af en toe wat gemiezer, maar dit is wel andere koek dan gisteren. Het eerste stuk fiets ik weer via de snelweg, het plan is om verderop de afslag te nemen naar een kleinere weg. Vlak voordat ik de afslag neem heb ik mijn eerste bijna dood ervaring. Ik fiets op de 'vluchtstrook' waar een vrachtwagen geparkeerd staat, dat gebeurd hier wel vaker. Normaal kan ik dan makkelijk uitwijken naar de eerste rijbaan. Maar deze keer kwamen er net op dat moment twee grote trucks aan die echt de hele weg innemen en met een paar centimeter de geparkeerde vrachtwagen niet raken. Gelukkig toeterde de truck achter me en kon ik echt net op tijd remmen, anders zat ik tussen de trucks ingeklemd. Dat was net op het nippertje, en ik voel dat mijn hartslag hoog zi. Ik ben blij als ik op de kleinere weg fiets, niet alleen vanwege het verkeer want het is ook echt prachtig. Het is vlak en de velden zijn ondergelopen met water en er is heel veel groen omheen. Maar het mooiste is nog dat ik echt overal kleine, kleurrijke, heel sierlijk versierde Chinese (?) tempeltjes zie, echt honderden. Ik kijk mijn ogen uit en ik geniet echt van het fietsen. Onderweg kom ik nog een man op zijn scooter tegen die 'banh bao' omroept. Achterop zijn scooter heeft hij een stoommand gemonteerd met lekkere verse banh bao erin. Ik eet er eentje, er zitten groenten in en kwarteleitjes. Zingend fiets ik door, alles wat ik me op komt zing ik. Mensen kijken me gek aan. Ik stop voor een heerlijke koffie in een modern tentje waar allemaal jeugd aan het kaarten is op hun enige vrije dag van de week. Er hangt een gezellige sfeer. Dan tijdens mijn laatste 20km barst de regen weer los. Als ik dan denk dat het niet harder kan, wordt er nog een schepje bovenop gedaan. Die droogte was niet voor lang dus. Ik schuil even ergens en als het minder wordt stap ik weer op. Maar tevergeefs, weer barst het los. Dan maar goede moed houden en lekker weer zingen op de fiets. Althans neuriën, anders loopt alles mijn mond weer in inclusief het dode ratten water. Ik fiets Hue binnen, een vrij grote stad die best al verwesterd is, overal hippe koffie tentjes. Als ik aankom bij mijn hostel, zetten ze me direct onder de douche omdat ik zo vies en nat ben. Ik stap met mijn hele outfit onder de douche, want het maakt toch niet meer uit en dan spoel ik direct mijn pakje uit. De regen houdt nog even aan en ondertussen kan ik mijn 'huishoudelijke' dingen verrichten. Ik maak kennis met mijn Braziliaanse kamergenote en we besluiten om samen naar het paleis te gaan waar de stad bekend om staat. Dat is het voordeel als ik op tijd vertrek, dan heb ik nog een hele middag over. Het paleis en de gebouwen eromheen zijn indrukwekkend, sommige erg goed onderhouden en andere erg vervallen. Ondertussen breekt de zon door, dat geeft nog meer pracht aan het geheel. We lopen heel wat kilometers en ik merk dat ik zo moe ben dat mijn ogen af en toe dicht vallen. In het donker lopen we richting hostel en drinken onderweg biertjes. Het bier moet vanuit een andere plek gehaald worden als we het bestellen, zeer efficiënt. Mijn kamergenote wil ergens fancy uit eten, maar ik heb erge trek en voel de biertjes wel dus ga voor iets vlakbij ons hostel, anders val ik om. Ik merk meteen dat het toeristischer is hier, ik probeer bij een 'lokaal' restaurantje te eten en ik betaal het dubbele van normaal en het is veel minder lekker. Ook hebben een paar gasten op de scooter me al marihuana proberen aan te smeren. Voordat ik ga slapen is er nog een dilemma dat resteert. Over twee dagen landt Merel, dan wil ii in Danang zijn zodat we samen verder kunnen reizen richting Hoi An. Morgen wordt het heel slecht weer, de dag erna wordt mogelijk, beter, met de nadruk op mogelijk. Moet ik fietsen tijdens het slechte weer of kan ik beter in Hue blijven en hopen dat de dag erna beter fietsweer is? Ik ga er een nachtje over slapen!

Totaal aantal kilometers: 1112km

1. Monique:
    3 november 2019
    Zojuist Loet gesproken,Ollie en zijn vriendin.Erg gezellig .......in het Eiffelgebouw.Lieve Luuc het ga je goed!
  2. Luca Arts:
    4 november 2019
    Aah gezellig, hoe was de expositie van loet? Liefs
  3. Henk:
    3 november 2019
    Even Piet Paulusma checken! Xxx
  4. Monique:
    4 november 2019
    Heel mooi en sfeervol.Er waren ook veel belangstellenden.Het Sfinx _en Eiffelgebouw en de hele buurt rondom Lumiere wordt prachtig.Ga jij over een poosje ook van genieten!!!!
    Mooie reis en morgen een heerlijk daggie als Merel komt.(begreep ik van Loet)
  5. Melanie:
    5 november 2019
    lieve Luca, begint het tijd te worden voor verstoppertje in het donker, ben jij heel ver weg! Als je terug bent zien we je graag! we lezen met plezier ( en soms wat verontwaardiging) mee. Dikke kus, Melanie
  6. Luca Arts:
    6 november 2019
    Haha ja zeker! Donkere tijden breken aan in NL, januari zeg ik heb ik alle tijd voor verstoppertje;)