Dag 15: Hue - Da Nang 106km

6 november 2019 - Da Nâng, Vietnam

Gisteren had ik besloten om toch een dagje in Hue te blijven gezien de slechte weersomstandigheden. Het is een fijnere stad om een dagje rond te lopen en ik ben blij dat mijn wondjes even een dag droog zijn gebleven. Uiteindelijk is het de hele dag droog gebleven, ook wel lekker om met droog weer door de stad te slenteren. Ik heb mijn kleding kunnen laten wassen en wat dingen kunnen kopen die ik nog nodig had. Het is echt ongelooflijk hoeveel koffie tentjes er zijn en stuk voor stuk zijn er heel veel klanten, vooral mannen eigenlijk. Ze kijken me allemaal vreemd aan. Ik snap het ook wel, ik zie er niet uit met die tan lines op mijn benen. Ik ben nog naar de fantastische cho dong ba markt geweest, waar je echt vanalles kan krijgen en heb nieuw eten, banh beo en banh cahn, uitgeprobeerd. Midden in de markt was namelijk een plek met echt heel veel verschillende eet tentjes en zag dus ook weer allerlei nieuwe gerechten voorbij komen, altijd leuk om te proberen! Voor het eerst heb ik ook flink afgedongen, wat ze vroegen was bijna meer dan in Nederland. Uiteindelijk van 250 naar 100 kunnen afdingen, waarschijnlijk had ik het voor nog minder kunnen krijgen bij navraag in mijn hotel. Zij moeten ook profiteren van de toeristen! 's Avonds bij een fantastisch vegetarisch restaurant gegeten en zo was de dag alweer voorbij.

Vanochtend natuurlijk aan het regenen, maar ik ga er toch voor. Merel komt vandaag in de namiddag aan in Hue en ik zie haar morgen in Da Nang. Het wordt een pittige dag vandaag, want ik moet de Hai Van pas beklimmen en meer dan 100km afleggen. Ik kan de Hai Van pas ook niet doen, maar dan moet ik door een tunnel, en daar mogen blijkbaar alleen grote trucks doorheen. Ik ontbijt in het hostel en vertrek op een gegeven moment toch naar ondanks de regen. Als het goed is wordt het wel een fantastisch mooie tocht over de pas, maar ik kan er alleen met de grote weg komen. Het begin is niks aan, vele tegen en totaal geen mooi uitzicht. Maar langzaam beginnen de bergen op te doemen en tussen de bergen liggen mooie meren, zo slecht is het dus nog niet. Ook passeer ik het bord met Ho Chi Minh: 1000km. Zo ver is dat niet meer. Voordat ik de Hai Van pas ga beklimmen stop ik even om wat te eten, koffie te drinken en te schuilen voor de regen. Ze zijn super lief in het restaurantje, ze halen speciaal voor mij ergens anders koffie, ze vullen mijn bidons en ik mag al het zand van me afspoelen. Ze maakt me vis Google translate duidelijk dat het nogal gevaarlijk kan zijn op de pas en dat ik ook een bus kan nemen met mijn fiets door de tunnel. Maar ik wil toch wel de echte Hai Van ervaring hebben, dus wacht de ergste regen even af en daar ga ik dan, Hai Van pas ik lust je rauw. Zwoegend ga ik naar boeven en het grote voordeel van de regen is wel dat ik het niet bloedheet krijg bergop. Het is fantastisch, de pas gaat langs de zee en het stopt met regenen. Ik geniet, geniet en geniet. Ik fiets langs watervallen en ga kronkelige bochtjes om. Ik heb geen goede foto's kunnen maken, maar zoek de Hai Van pas maar op dan zien jullie hoe prachtig het is. Ik krijg een staande ovatie omhoog, iedereen moedigt me aan en juicht. Zonde voor al die toeristen op de motor, want ze racen echt aan al het mooie voorbij. Ik heb met mijn tempo in ieder geval de tijd om alles goed te bestuderen. Als ik boven ben heb ik een glimlach op mijn gezicht, en een hele kudde toeristen staat me bovenaan op de top verbaasd aan te kijken, wat een genot om dit te aanschouwen. Dan de afdaling, ik haal zelfs motoren in zo goed lig ik op de weg. Zodra ik beneden ben begint het weer te regenen en in de regenen fiets ik Da Nang in. Als ik aankom in mijn hostel krijg ik goed bericht dat Merel geland is, zo gek dat ze opeens zo dichtbij is. Alleen een tegenvaller, ze is per ongeluk mijn bril vergeten. Dan heb ik een taak voor vanmiddag. Gelukkig spreken ze goed Engels in het hostel en helpen ze me aan een opticien. Op hoop van zegen ga ik er heen en ook daar kunnen ze goed Engels. Ik laat mijn sterkte zien en ze zeggen dat het 3 weken duurt om deze glazen te laten maken. Maar als ik de cilinder eruit laat dan heb ik er een over 15 minuten. Ik sta bijna te springen van blijdschap. In de 15 minuten laat ik Jan wassen bij een car wash want hij heeft het weer zwaar te verduren gehad. Dan kan ik mijn bril ophalen en wat een genot om weer te fietsen met redelijk zicht, het kan alleen maar beter. Samen met twee kamergenoten uit Canada ga ik op kroegentocht. We eten bij het favoriete restaurantje van de host en belanden uiteindelijk bij een staat tentje die bier verkoop en spelen onze eigen muziek af en dansen op de straat. Auto's gaan langzame rijden om het geheel te bestuderen. Gezellig avondje uiteindelijk. Morgen Merel ophalen van het station dan gaat er een nieuw hoofdstuk van de reis beginnen!