Dag 25: Dalat - Di Linh 96km

18 november 2019 - Di Linh District, Vietnam

De rustdag heeft veel goeds gedaan voor mijn been, ik voel er helemaal niks meer van. Aan Jan heb ik even gesleuteld en heb er even een stukje mee gefietst. Hij klinkt goed en hopelijk wilt hij het blijven doen tot Ho Chi Minh. We halen onze heerlijk frisse was op en ook wisselen we van hotel want ze hebben geen kamer meer voor ons bij de homestay. We gaan naar een hotel naast ons favoriete cocktail barretje, het hotel is net geopend. Dus we zitten in een heerlijk nieuwe kamer en worden behandeld alsof we hoogstaande gasten zijn. We bezoeken nog een paar mooie tempels vlakbij Dalat met uitzicht op een mooi meer en zo vliegt de dag alweer voorbij. Ik voel me nu niet zo lekker, terwijl Merel zich weer top voelt. Heel vroeg lig ik al voor apen gapen. Als we in de ochtend vertrekken ben ik nog steeds niet lekker. Gelukkig is het een heel deel bergaf als beloning voor het vele stijgen eerder. We houden een stop bij een zijdefabriek, wat een proces is dat zeg! Zo worden we ons wel bewust van hoeveel tijd en moeite het kost om tot een simpele zijden sjaal te komen. Daarna gaan we naar de volgende toeristen attractie, de elephant waterfalls. Echt een enorme waterval en naast de waterval staat een witte Buddah, je kan niet geloven hoe groot die is. We verlaten alle toeristen en gaan weer op pad. Een stuk rijden we verkeerd, maar dat stuk was niet erg om fout te rijden. We rijden namelijk door de plantages van, je kan het haast niet gedenken wat allemaal, wortels, passievrucht, pepers, boontjes, lenteui, koriander, etc etc. Na de omweg maken we een stop zodat Merel rietsuikersap kan proeven. Bij het kraampje spreekt een meisje uit Ho Chi Minh ons aan. Ze wilt ons graag rondleiden als we daar aankomen. Nou daar zeggen we geen nee tegen, maar eens zien wat ervan komt. De hele rit is prachtig, er staan namelijk overal bloemen langs de weg, heel kleurrijk. Het laatste stuk van de tocht is geniepig. Het is continue valsplat omhoog en met een stevige tegenwind. Maar uiteindelijk komen we aan en vinden een hele leuke homestay. Schoon en onderhouden dat is zoals jullie doorhebben wat anders. Maar in de tuin hebben ze allemaal schattige kleine hutjes neergezet, waarvan wij er een krijgen. Er zijn verder ook geen andere gasten, net als op ook veel andere plekken. We strompelen even het dorp in, want we zijn allebei gebroken na deze reis. We gaan ergens wat drinken en Merel vraagt aan de lokale jeugd naar een goed restaurantje. Die weten ze wel, dus we worden op pad gestuurd om banh canh te eten. Op Google maps is het alleen niet goed aangegeven, maar na wat rondtoeren hebben we het eindelijk gevonden. Het is er erg druk, dus een goed teken. We eten een heerlijke banh canh (dikke noodle in soep), terwijl iedereen ons uitvoerig bekijkt. Als we wegrijden kijkt iedereen ons na, dus ik zwaai maar naar ze, waarop iedereen terug zwaait. Terug bij onze homestay aangekomen, is het restaurant ervan geopend en zitten er wat mensen te eten. Ook zij zijn allemaal erg belangstellend en willen handen schudden en bier drinken met ons. Ik voel me over de avond steeds slechter en Merel heeft hoofdpijn. Als twee saaie oude taarten gaan we weer vroeg naar bed. Toch alle indrukken, veranderingen, inspanningen, verschillende etentjes en temperaturen hakken er toch in. Het aftellen is begonnen want het is nog maar 3 dagen fietsen naar Ho Chi Minh!

Totaal aantal kilometers: 2027km

1. Voebe:
    18 november 2019
    En de 2000 km voorbij. Lekker bezig 💪 xxx
  2. Francois:
    18 november 2019
    Lekker bezig met de kilomters. Jan houdt het goed?

Nog een paar dagen dan zit deze tocht er alweer op.
  3. Luca Arts:
    19 november 2019
    Ja! Hij rolt weer lekker:)