Dag 3: PuLuong - Cam Thuy 50 km

22 oktober 2019 - Cẩm Thuỷ, Vietnam

Bedrust vannacht viel een beetje tegen. Mijn matras was zo hard dat continue wel een lichaamsdeel in slaap viel en ik werd vroeg wakker door de geluiden van de boerderij. Dan maar vroeg op. Ik stap in een nog niet droog geworden fiets pakje en mijn host maakt een heerlijk ontbijt met verse sap voor me klaar, wat een luxe! Ik merk dat mijn lichaam moeite heeft met eten verteren, heb de hele tijd een vol gevoel en gisteren kreeg ik ook al bijna niks naar binnen. Ik wacht nog even tot het zware gevoel uit mijn maag is en stap weer op de fiets. Het is nog relatief koud in de ochtend maar zodra ik weer berg op ga is het voorbij met de koelte. Het zweet gutst weer en ik voel het zuur in mijn benen. Maar ik geniet! Ik fiets rustig en weet dat ik snel pauze ga houden, want ik moet straks de beslissing maken of ik de grens met Laos over ga of dat ik vanuit het binnenland weer richting de kust van Vietnam ga om daar mij weg te vervolgen en dan kan ik ook Merel ophalen. Als ik 15 kilometer heb gefietst, een deel langs een prachtige rivier, ga ik thee drinken bij wat dametjes. Ik krijg een of andere gekookte wortel/stengel  erbij, ik probeer te achterhalen wat het is maar ik kom er niet achter. Ik knuffel met een puppy en hak de knoop door: ik ga naar de kust en doe vandaag rustig aan. Dan kan ik vanmiddag Jan een goede schoonmaakbeurt geven en heb ik ook even de tijd om te herstellen. Ik voel me steeds beter op de fiets, ik denk dat ik het zuur er een beetje uitgetrapt heb. Maar het scheelt ook wel dat het minder heuvelachtig wordt. De weg blijft wel van zeer slechte kwaliteit. Maar er wordt aan gewerkt, op meerdere plekken onderweg zijn ze nieuw asfalt aan het maken. En dat rijdt lekker! Maar grotendeels is het een hele stoffige weg met grote kuilen en veel stenen. Op een gegeven moment zijn de scholen uit, of ze hebben middag pauze, en iedereen fietst naar huis. Er fietst een hele horde kinderen met me mee. Sommige hangen aan mijn bagagedrager. Ze geven wisselende emoties af, dan roepen ze 'I love you' en op het volgende moment wordt er een middelvinger naar me opgestoken. De een na de ander slaat af de oprit op naar hun huis. Lekker rustig trappel ik weer verder. Dan stop ik wegens voor een thee met ijs, mijn favoriet hier. Ze gaat helemaal speciaal voor mij ergens nog limoentjes voor erin halen. Ik wil mijn sinasappel eten, maar het vrouwtje trekt hem uit mijn handen en gaat hem voor me schillen. Heel erg lief. Dan alweer de laatste kilometers van vandaag, voor mijn gevoel kan ik veel verder. Zeker omdat er vandaag een stuk minder hoogtemeters waren, maar ik moet echt even rustig aan doen en even de tijd nemen om de rest van mijn route uit te stippelen aangezien ik nu een ander plan trek. Als ik in Cam Thuy aankom is er maar een hotel, lekker makkelijk dan! Ik ga ergens eten, en probeer toch zoveel mogelijk binnen te krijgen. Het hele gezin van het restaurant zit naast me te eten, ze eten hetzelfde. Ik denk aan wat opa altijd zei: 'Er is niks aan aan alleen eten, het smaakt zoveel beter als je samen eet.' Nou dat merk ik hier ook wel een beetje, toch wel gezellig dat het gezin naast me mee eet. Daarna ga ik Jan een poetsbeurt geven, voor omstanders blijkbaar interessant. Ik laat Jan drogen in de zon en ik drink wat op een terrasje en lees een boekje. Wat een contrast na het zwoegen van gisteren. Het is alweer bijna etenstijd, dus ga een leuk plekje opzoeken. Onderweg loopt het nichtje van de eigenaar van het hotel mee, ze is 11 jaad. We gaan samen op pad, ze kan redelijk Engels. Er zijn in de hele stad alleen maar fast-food tentjes, behalve die waar ik geluncht heb. Dus dan maar wat losse dingen. We halen banh bao (bapao), fruit, bier en ze kiest zelf haar eigen drankje uit. Dan lopen we terug naar het hotel. Haar tante is er ook, ze blijkt dokter te zijn. Echter spreekt ze geen woord Engels, heel typisch. Ik krijg weer vanalles aangeboden, geen idee wat voor gekke vruchten ik allemaal eet hier. Na een tijdje met ze gezeten te hebben, ga ik naar mijn kamer. Nog even boekje lezen en uitrusten voor morgen!

Totaal aantal km: 193km

1. Monique:
    22 oktober 2019
    Wat een leuke ontmoetingen Luca!
    Fijn deze dag even wat kalmer aan.
    Rond vijf uur komt je verhaal iedere dag aan hier op de meidoorn ik geniet ervan!
  2. Inge Schepens:
    22 oktober 2019
    Waaaa Luca, wat een geweldig avontuur zeg! Zooo stoer:) heeeel veel succes en geniet van alles! Ik houd je in de gaten;) liefs, Inge
  3. Luca Arts:
    23 oktober 2019
    Leuk dat jullie me allemaal zo op de voet volgen! :)