Maleisië en Vietnam

19 oktober 2019 - Hanoi, Vietnam

Voordat ik begin aan het verslagen van mijn fietsvakantie, nog een samenvatting van de fantastische 3 weken vakantie ervoor.

We zijn geland op Kuala Lumpur waar we een auto, Maleisische perodua, hebben gehuurd. Kuala Lumpur (betekenis: modderige hoop) is zoals de naam waar maakt een drukke vieze stad, we besluiten om snel richting de natuur te gaan. Dus zijn we met onze perodua doorgereden naar de prachtige Cameron Highlands. Veel gewandeld door de thee plantages en prachtige jungle eromheen. Voor ons gevoel waren we de enige touristen, wel wat lokale toeristen, maar bijna geen 'westerlingen'. Het weer was wel weer meer westers met veel regen, maar was erg aangenaam en verkoelend. Daarna zijn we doorgereden richting een groot nationaal park, de Taman Negara. Ook daar fantastische jungle wandelingen gemaak dit keer met een gids en het leven in de jungle bewonderd. Gezwommen in watervallen. Gebeten door bloedzuigers. En iedere dag vanuit het dorpje met een jeep de jungle in om naar onze slaapplek te gaan, waar wederom weer de enige toeristen waren. Ik vergeet bijna het belangrijkste te vertellen, maar waar we ook heel erg van genoten was het ontzettend lekkere eten en de relaxte niet opdringerige lieve mensen in Maleisië. Ze leven hier met meerdere culturen en godsdiensten samen, heel harmonieus zoals het eruit ziet. En dus ook zeer veel lekkere verschillende keukens waar we drie keer per dag van mochten genieten. Vanuit de Taman Negara rijden we door naar Endau, vanwaar onze boot naar Pulau Tioman vertrekt. We rijden zo'n 120km langs de kunst, een stuk van de route die ik drie jaar geleden van Bangkok naar Singapore heb afgelegd. Ik voel een extreem enthousiasme door me heen gaan. Ik heb die route toen echt volbracht en ik ga weer een heel mooi fiets avontuur tegemoet! Samen met het zusje van Clo, Palmyre die ook net is aangekomen, en haar voormalige vriend Tim, nemen we de ferry. We komen aan op Tioman. Een waar paradijs. We slapen in een hutje aan het strand. Zij gaan met zijn drieën duiken, ik snorkel lekker boven hun rond en zie een fantastische onderzeewereld (heel veel verschillende gekleurde visjes, haaien, schildpadden, grote kwallen, inktvissen, koraal etc). Ondertussen heb ik de tijd om de planning door te nemen van mijn fietstocht en heerlijk in de hangmat te lezen. Wat een top vakantie! Na een kleine week op het eiland te hebben gebivaceerd, gaan we met zijn vieren terug naar Kuala Lumpur om mijn fiets daar op te halen en door te vliegen naar Hanoi, Vietnam.

In Hanoi nemen we afscheid van Tim en verkennen we met z'n drieën de stad. Het is ontzettend druk, en het wemelt er van de scooters. Er is zoveel te zien, maar we krijgen al vrij snel genoeg van de drukte. Na mijn fiets uit de doos gepakt te hebben, maken we nog een fietstocht door Hanoi en zoeken we een slaapplek voor mijn fiets voor de komende week. Dit was nog niet zo makkelijk gezien niemand echt wilt meehelpen. Uiteindelijk met een uitleg in het Vietnamees van onze host op papier het duidelijk kunnen maken en op een parkeerplaats een plekje gevonden. Hopelijk is hij er over een week nog. Dan vertrekken we met z'n tweeën met de nachtbus naar Ha Giang, in het noorden van Vietnam, vlak bij de grens met China. De nachtbus is een beleving opzich waarbij we achterin de bus worden gepropt op een ligstoel. Rechtop zitten kan alleen niet want dan stoot je je hoofd en slapen zit er ook niet echt in. Eenmaal in Ha Giang huren we een motor om de Ha Giang extreme loop af te leggen. We rijden door de bergen, langs rivieren, eten fantastisch in de berg dorpjes en drinken shotjes rijstwijn met de dronken Vietnamese bevolking. Echt een fantastische tocht. Dan weer met de nachtbus terug naar Hanoi en het einde van Clo zijn vakantie en onze vakantie samen zit erop. Gelukkig staat mijn fietsje er nog en kan mijn reis alleen beginnen, heel gek om na zo'n tijd samen te zijn geweest. Maar deze week heel leuk nieuws gekregen, want Merel komt me vergezellen tijdens mijn reis op een scooter! Hoe fantastisch!

Lieve mensen, ondanks deze mooie dingen die we meegemaakt hebben, mis ik jullie wel. Maar ik ga jullie op de hoogte houden en ga onwijs genieten van deze tocht!

Liefs uit Vietnam!

1. Loet:
    19 oktober 2019
    Heerlijk Luca, fijn om allemaal te lezen, fiets ze, schrijf ze en geniet ze, dikke kussen en knuffel, X
  2. Monique:
    Hallo Luca.
    Jouw eerste indrukken....prachtig!
    Heerlijk dat je een maatje krijgt op een scooter nog wel.Heel veel geluk onderweg.Denk aan je.
    Lieve groeten Monique
  3. Henk:
    19 oktober 2019
    Lekker meisie. Geniet ervan en straks lekker stayeren achter Merel. Pas op jezelf dikke kus. X Henk
  4. Voebe:
    Super leuk Luca en veel liefs aan Merel xxx
  5. Erik:
    20 oktober 2019
    Wat een avontuur Luca! Heel leuk geschreven, ik kijk al weer uit naar je volgende blog. Doe voorzichtig en geniet er van!
  6. Anouk:
    20 oktober 2019
    Wow Luca, ik ben jaloers!
    Je verhalen over Maleisië herken ik, leuk.
    Wat leuk om op afstand met je mee te lezen. Geniet!