Dag 18: Quang Ngai - Dinh Thanh 95km

9 november 2019 - Dĩnh Thạnh, Vietnam

We ontbijten bij ons hotel, als we weg willen moeten we opeens afrekenen. Terwijl ik gisteren nog navraag had gedaan of het ontbijt inclusief was bij de VIP suite, wat ons ook wel logisch leek. Dat bleek niet zo, maar ze voelen zich volgens mij wel bezwaard en geven ons korting. Dan fietsen we door de wakker wordende stad richting het begin van de route. De route begint prachtig, langs rijstvelden en erg komen steeds meer heuvels onderweg, de wegen zijn niet al te best maar dat hebben we ervoor over. Er wordt veel ontbost in deze regio, maar ondanks de soms kale heuvels is het prachtig. We rijden langs riviertjes in het dal en door mooie kleine dorpjes met bananenplantages. We stoppen bij een klein winkeltje en kopen verse bananen van de plantage, ze smaken echt heerlijk! We kunnen alleen een grote tros kopen, dus ik probeer een paar bananen uit te delen aan de kinderen. Als we verder rijden worden we gevolgd door een jongen van zo'n 16 jaar op zijn fiets. Hij racet steeds voor ons uit en gaat dan allemaal kunstjes op zijn fiets doen om indruk te maken. Wij zitten gierend van het lachen op de fiets, terwijl de jongen heel serieus te werk gaat. Uiteindelijk zien we hem toch uitgeput raken en geeft hij op. Daarna krijgen we een mini buitje over ons heen en drinken we een lekkere mango smoothie bij een luxe hotel. Dan moeten we toch een stukje grote weg nemen, maar gelukkig niet voor lang en dit stuk is gelukkig ook niet druk, misschien omdat het weekend is. We komen weer stukjes langs zee, de zee is extreem woest en de golven slaan stuk tegen de rotsen. De wegen gaan langs veel plantages van vanalles: mais, suikerriet, papayas, voor ons onbekende knollen. Op een gegeven moment ben ik de hobbelende wegen wel beu, want Jan heeft geen vering en ik krijg van het getril slapende handen. Maar eigenlijk zijn we ee vrij vlotjes al. Samen gaan de kilometers toch wel sneller. In het dorpje waar we slapen hangen allemaal speakers op waar ze communistische teksten mee door de stad laten galmen, echt bizar. In het noorden hadden we dat ook wel gezien, maar hier is het weer terug. Ook op veel plekken onderweg zien we veel communistische posters. Het hotel ziet er heel kitch uit, maar erg schoon en de eigenaren zijn vriendelijk. Ze maken ons duidelijk dat de storm vannacht hier al komt, terwijl op internet stond morgen nacht. Iedereen is voorbereidingen aan het treffen, bomen worden alvast gekapt en alle restaurants gaan vroeg dicht. De eigenaar wilt ons toch nog wat lokaal voedsel laten proberen voordat alles sluit. Hij laat ons de namen zien van de gerechten, die gaan we wel kunnen vinden! Maar nee hoor, de eigenaar brengt ons hoogstpersoonlijk naar elk restaurantje en we moeten alles proeven. Het was erg de moeite waard. We eten banh beo, wat we al eerder gehad hebben, maar deze was uitmuntend. Het lijkt op oesters, maar is gemaakt van rijstdeeg, en je doet er een vis sausje op met een varkens bouillon en fijngemalen pinda. Je krijgt een hele mand met kleine bakjes en dan kan je ze zelf verder klaarmaken. Erg gezellig om zo te eten en super lekker. Dan gaan we naar een volgend tentje waar we zelf springrolls kunnen maken en een heerlijk in peper gemarineerde kippenpoot krijgen, ook zeer geslaagd. Dan worden we nog begeleid naar het toetje die we op de markt halen. Het is een soort rijstemelk met kokos en met daarin stukjes banaan met rijst eromheen die gebarbequed zijn. We zitten mega vol, dus we nemen het mee naar huis. Daar komen we erachter dat we Netflix op de tv hebben, gisteren was het uiteindelijk niet gelukt. Dus het wordt een avond Netflix en afwachten hoe de storm gaat zijn! Gelukkig slapen wij in het stevigste huis van het dorp, althans zo ziet het eruit.

Totaal aantal kilometers: 1463km

1. Giaco quint:
    9 november 2019
    Hoor de wind waait door de bomen🚴‍♀️🌲🦐🏍