Dag 20: Quy Nhon - Toy Hoa 103km

12 november 2019 - Tuy Hoa, Vietnam

De storm is over ons heen gewaaid afgelopen nacht en heeft minimale sporen achter gelaten. We houden een rustdag om niet weer te veel kilometers te moeten maken in de regen, gezien de slechte weersvoorspelling. Dus we besluiten om een luxe hotel uit te kiezen, met bad en sauna in ons vertrek. Uiteindelijk is het de hele dag zonnig maar genieten we alsnog ontzettend van deze luxe. We zitten op de 7de verdieping met een super mooi uitzicht over zee en over de stad en kunnen ons even grondig stomen en wassen nadat we nogal vies geworden waren de dag ervoor tijdens de fietstocht. We houden weer een streetfood tour en hebben fantastisch nieuwe dingen gegeten. Een top bijkom dagje. Zo'n dagje in je eentje is een beetje saai maar met z'n tweeën erg ontspannend en gezellig. Vanochtend zitten we aan het ontbijt op de 10de etage met een echt prachtig uitzicht wederom. De weersvoorspelling, zelf vanuit het raam beoordeeld, beloofd veel goeds voor vandaag. We bunkeren flink want het wordt weer een pittig tochtje. De lucht is straks blauw en we rijden slingerend door de heuvels langs de blauwe zee, wat een uitzicht! Het is lekker warm, zoals je zou verwachten dat het hier altijd zou zijn. We fietsen langs vissersdorpjes, waar het ontzettend stinkt naar rotte vis. Ik ga bijna over mijn nek, dat de inwoners van het dorp hier tegen kunnen is ongelooflijk. De wind hebben we voor het eerst tegen, dat voel ik wel, het tempo ligt iets later dan normaal. Gelukkig is een briesje af en toe wel heerlijk in deze hitte. We stoppen ongeveer op de helft voor een drink pauze. We bestellen lekker veel thee en koffie. Hier krijg je bij elk kopje koffie, speciale thee of smoothie, een kopje of kannetje groene thee erbij. Uiteindelijk hebben we denk ik bijna 1.5L gedronken, we gaan dus weer goed gehydrateerd de weg op. Onderweg houden we nog een lunchstop, want voel me na 4 uur fietsen toch wel wat trillerig, en eten we een heerlijke verse springroll. Aangekomen in onze homestay frissen we ons lekker op en vragen aan de host waar een goede hotpot kunnen eten. We moeten ze volgen gezien ze ons de weg willen wijzen, dus snel snel alles pakken en we springen de scooter op om moeder en dochter te volgen. Ze wijzen aan waar we het best kunnen eten, maar het is pas 17.00. Hier eten ze overal echt heel vroeg, zo tussen 17.00 en 18.00. We hebben zelf nog geen honger dus we maken een rondje door het stadje en rijden langs de kust. Daar vinden we een super leuk barretje en nemen plaats. We zitten aan het strand achter allemaal palmbomen en de volle maan schijnt over de kalme zee en bestellen gin en tonic en mixen deze zelf, voelt heel luxe voor hier. Op de achtergrond horen we een paar Vietnamese mannen karaoke zingen. Dat is echt de populairste hobby van hier, in echt elk klein dorp is er wel een karaoke bar. Maar hier doen ze het zelfs op straat. Daarna gaan we toch maar voor onze eerste hotpot. We worden eerst geweigerd in het restaurant, maar na nog een keer eetgebaren gemaakt te hebben mogen we wel plaatsnemen. We bestellen de hotpot, waar we al dagen naar benieuwd zijn. We krijgen een soort soep die op vuur wordt geserveerd met, in dit geval, zeevruchten en je kan zelf je noodles en groenten toevoegen. Ik gooi de groenten erin en word meteen gecorrigeerd door de ober, want ik moet blijkbaar alleen stukjes van de belaadjes erin gooien. Fout nummer één. Dan begin ik aan mijn eerste hap en verbrand me meteen, spuug het uit en pak een ijsklontje om mijn lip te koelen. De bedienden lachen me allemaal uit. Fout nummer 2. Na mijn lip gekoeld te hebben, ga ik er weer voor. Ik schep wat soep op, maar die soep heeft eigenlijk helemaal geen lekkere smaak. Fout nummer 3. We lachen erom, voor ons geen hotpot meer dus, de vis erin was gelukkig wel heel erg lekker vers. Het is leuk om nieuwe dingen te proberen maar soms is het niet erg om je bij het bekende goede te houden. Dus op de weg terug kopen we onze favoriete gebakken bananen. Voor mij heeft de tocht in de zon vandaag toch een behoorlijke aanslag gehad op me, ondanks de rustdag van gisteren. Dus op tijd naar bedje en uitrusten voor frisse beentjes morgen.

Totaal aantal kilometers: 1669km

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Henk:
    12 november 2019
    Gaat lekker dames! Weer veel plezier morgen.